1290 Bilar i lager

Volvo Cars sista dieselbil produceras i början av 2024

År 2030 planerar Volvo Cars att endast sälja helt elektriska bilar och 2040 siktar vi på att vara ett klimatneutralt företag. Den tydliga färdplanen mot fullständig elektrifiering representerar en av bilbranschens mest ambitiösa omvandlingsplaner.

För att understryka vårt engagemang kring dessa ambitioner tillkännager vi idag på Climate Week NYC att produktionen av alla dieseldrivna Volvo Cars-modeller upphör i början av 2024. Om några månader kommer den sista dieseldrivna Volvobilen att ha byggts, vilket gör Volvo Cars till en av de första biltillverkarna att ta detta steg.

Denna milstolpe följer vårt beslut förra året att avsluta utvecklingen av nya förbränningsmotorer. I november 2022 sålde Volvo Cars sin andel i Aurobay, joint venture-bolaget som hyste alla våra återstående förbränningsmotortillgångar. Vi lägger inte längre en enda krona av vår FoU-budget på att utveckla nya förbränningsmotorer.

 

– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp, säger Jim Rowan, vd på Volvo Cars. Vi är helt fokuserade på att skapa en bred portfölj av förstklassiga, helt elektriska bilar som levererar allt som våra kunder förväntar sig av en Volvo - och är en viktig del av vårt svar på klimatförändringarna.

 

Ett akut behov av åtgärder

Volvo Cars är ”all-in” på elektrifiering eftersom det är rätt sak att göra. Den senaste rapporten, ”Global Climate Stocktake” från FN, underströk hur brådskande det klimatnödläge som mänskligheten står inför är och behovet av åtgärder.

 

– Vad världen behöver nu, i denna kritiska tid, är ledarskap, säger Jim Rowan. Det är hög tid för industrin och politiska ledare att vara starka och beslutsamma och leverera meningsfulla strategier och åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna. Vi är fast beslutna att göra vår del och uppmuntra såväl våra kollegor som politiska ledare runt om i världen att göra sina.

 

För att ytterligare understryka detta kommer Volvo Cars hållbarhetschef Anders Kärrberg att delta i ett evenemang som anordnas av koalitionen Accelerating to Zero (A2Z) vid årets Climate Week NYC. A2Z-koalitionen, som lanserades vid klimattoppmötet COP27, utgör en flerpartsplattform för undertecknarna av Glasgowdeklarationen om utsläppsfria fordon, varav vi är en.

A2Z-plattformen gör det möjligt för oss att samarbeta och samordna åtgärder med andra mot koalitionens kollektiva mål att "göra 100 procent av den globala försäljningen av nya person- och transportbilar fria från utsläpp från avgasröret senast 2040 och senast 2035 på ledande marknader.

Medan vårt eget elektrifieringsmål är mer ambitiöst än så, hoppas vi kunna inspirera andra företag att vara djärvare när det gäller att vidta åtgärder mot klimatförändringar genom dagens tillkännagivande om dieselmotorer och genom att delta i A2Z-diskussionerna och andra sammankomster på Climate Week NYC.

 

Ett förändrat synsätt

Volvo Cars beslut att helt fasa ut dieselmotorer i början av 2024 illustrerar hur snabbt både bilindustrin och kundernas efterfrågan förändras i ljuset av klimatkrisen.

För bara fyra år sedan var dieselmotorn vårt levebröd i Europa, vilket även var fallet för de flesta andra biltillverkare. Majoriteten av bilarna vi sålde på kontinenten 2019 drevs av en dieselmotor, medan vi bara såg början för våra elektrifierade modeller.

I dag är trenden i stort sett den rakt motsatta, driven av förändrad efterfrågan på marknaden, stramare utsläppsregler samt vårt fokus på elektrifiering. Majoriteten av vår försäljning i Europa består nu av elektrifierade bilar, med antingen helt elektrisk eller plug-in hybrid-drivlinor.

Färre dieselbilar på gatorna har också en positiv effekt på luftkvaliteten i städerna. Även om dieselmotorer släpper ut mindre CO2 än bensinmotorer, släpper de ut mer gaser som kväveoxid (NOx) som har en negativ inverkan på luftkvaliteten, särskilt i bebyggda områden.

Fler nyheter