1133 Bilar i lager

Från första generationens XC90 till dagens EX90

Det är tidigt 2000-tal och SUV:ar har tagit bilmarknaden med storm. Volvo XC90 – en rymlig SUV med banbrytande säkerhetsfunktioner gör entré. Det här är historien om en Volvo-ikon.

Med både rymligheten som finns i SUV:ar och Volvo Cars säkerhetsinnovationer i ryggsäcken, gav sig XC90 inte bara in på SUV-marknaden. Den revolutionerade den.

När Volvo XC90 lanserades för första gången i början av 2002 skrev Volvos dåvarande kundtidning Ratten att bilen »sätter en ny standard för SUV-bilar – Sports Utility Vehicle«. 17 år senare behöver begreppet SUV knappast någon närmare förklaring. Tvärtom vet alla vad det är, och allt fler väljer också att skaffa en. Och en av världens mest hyllade SUV:ar är XC90.

– SUV som fenomen var inte alls lika stort då. Flera av våra konkurrenter hade redan gjort SUV:ar, vilket gjorde att vi var tvungna att göra en jäkligt bra bil. Och jag får säga att vi lyckades ypperligt. Även om vi var lite sena var vi bland de bästa, säger designern Anders Gunnarson, som arbetat på Volvo i över tjugo års tid.

Målsättningen var att göra en SUV som skiljde sig från mängden, med mer komfort och lyxkänsla än konkurrenterna. Anders Gunnarson beskriver det som att man designmässigt försökte göra en bil som på en och samma gång var »praktisk och sofistikerad«.

– Det skulle vara en bil som var snäll och inte aggressiv, säger Anders Gunnarson. Bilen skulle sälja en hel del på sitt utseende, vilket gjorde att designen var jätteviktig. Vi ville ha en bil som kändes som en bil fastän den var en jeep. Och vi lyckades, designen höll förvånansvärt länge.

En pionjär inom säkerhet för SUV:ar

När det gäller familje-SUV:ar rankades första generationens Volvo-XC90 högt – både bokstavligt och bildligt. XC90 erbjöd rymligheten och robustheten som du förväntar dig av en SUV, men det här var trots allt en Volvo. Och det var det som gjorde att den stack ut.

XC90 hade ett nytt och avancerat fyrhjulsdriftssystem som gav ett omdelbart grepp och förbättrade väghållningen i våta eller snöiga förhållanden. Man introducerade också Blind Spot Information System (BLIS), som varnade förare för bilar i döda vinkeln med en visuell varning i sidospegeln. Detta är egenskaper som vi fortsätter att förfina och förbättra idag.

Den bemötte många av de problem som SUV:ar hade på den tiden och introducerade banbrytande säkerhetsfunktioner. Tänk uppblåsbara sidogardiner för alla tre sätesrader, integrerade bälteskuddar för barn och säkerhetsbälten med spännare.

Tidiga SUV:ar hade en benägenhet att välta, men XC90 förändrade det. Med Roll Stability Control (RSC) och ett förstärkt tak användes en gyrosensor för att upptäcka och motverka risken för vältning. Dessa innovationer satte ett nytt riktmärke för säkerhet och påverkade framtida modeller.

Årets SUV 2003

Bilen gjorde stor succé i USA och vann bland annat det prestigefyllda priset Årets SUV 2003. Försäljningen ökade snabbt och XC90 blev snart Sveriges enskilt största exportvara. Samtidigt ritade Anders Gunnarson och hans kollegor på en uppdaterad design för bilen – men ägaren Ford såg ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.

– Vi gjorde många olika förslag, berättar Anders. Ett av dem var en omfattande uppdatering på den gamla XC90:n som vi kom väldigt långt med. Den skulle gå i produktion, men sedan stoppades det. Vi jobbade häcken av oss, och förstod ingenting.

Vad som hade börjat hända samtidigt var att världsekonomin började nå sin kulmen och att man var på väg rakt in i en finanskris. Ford brottades med förluster och efter en tid av trögare försäljning fattades 2007 ett dramatiskt beslut – produktionen av XC90 skulle läggas ned.

Ett nytt kapitel

Räddningen kom från Kina. Geely köpte Volvo från Ford, och nu var det inte längre något tal om att lägga ner Volvos succé-SUV. Tvärtom. XC90 var en bil som det skulle satsas extra mycket på och nu var det dags att ta bilen till nästa nivå.

Volvos ingenjörer ritade för fullt på hur den nya plattformen Scalable Product Architecture kunde användas för att ta XC90 in i framtiden. Anders Gunnarson fick ansvaret för den exteriöra designen, och efter år av hårt arbete var hans designförslag färdigt.

Framför sig hade han en helt ny bil, med nya proportioner, ny komfort och inte minst ett nytt utseende. Men i slutet av 2012 började också Volvos nye designchef Thomas Ingenlath. Han tog Anders till ett separat rum och presenterade vad som kan ha varit ett av Volvos viktigaste beslut någonsin.

– Thomas sa att han tyckte vi hade gjort ett jättebra arbete med vår design, men att han ville något annat. Min första tanke var: »Jaha, där rök många års arbete«. Men jag fick förtroendet att fortsätta arbeta med bilen, och vi ändrade designen rejält. Bilens volym och proportioner fanns kvar, men stylingen blev rejält ändrad, säger Anders Gunnarson och fortsätter:

– Jag är verkligen jättestolt över resultatet som det ledde till. Efter att Thomas Ingenlath kom in blev bilen precis så som vi ville att den skulle vara. Med den nya designen var XC90 en helt ny bil. Det blev en bil med en självsäker design som tar för sig, som får respekt. Det är en bil som har »det«.

Så har Volvo XC90 utvecklats:


Januari 1997
Volvos första suv-skiss någonsin presenteras genom konceptbilen ACC 2001.

Maj 1999
Efter en intensiv designperiod fattas beslutet om hur XC90 ska se ut.

Juni 2001
De första provbilarna blir klara och kan testköras för första gången. Ett stort projekt inleds där XC90 testas i olika förhållanden över hela jordklotet.

Januari 2002
XC90 lanseras globalt på bil-mässan i Detroit.

2005
Under året säljs 86.000 XC90, vilket gör bilen till Sveriges mest värdefulla exportprodukt.

2007
Efter en tung ekonomisk period bestämmer sig dåvarande ägaren Ford för att lägga ner produktionen av XC90.

2010
Zhejiang Geely Holding Group köper Volvo Cars och fattar i stället beslutet om att ta XC90 in i framtiden.

Oktober 2013
Första prototypen av nya XC90 provkörs på Volvo Cars testbana i Hällered.

Juli 2014
Det sista exemplaret av »gamla« XC90 tillverkas i Torslandafabriken. Totalt tillverkades 636.143 bilar här. Sista exemplaret blir en D5 AWD, som körs raka vägen till Volvo Museum.

September 2014
Nya XC90 presenteras i en limiterad första upplaga. First Edition-utgåvan om 1.927 bilar säljs slut på 47 timmar.

2018
XC90 slår nytt försäljningsrekord under 2018 med 94.182 sålda bilar.

Februari 2019
Volvo presenterar XC90:s nya uppdatering, som bland annat innebär att bilen får en ny grill, nya fälgar och flera nya färger. Nu presenteras också en ny serie drivlinor, som är mildhybrider och går under beteckningen B.

November 2022
Helt nya, elektriska Volvo EX90 presenteras i Stockholm.

September 2024
Nya Volvo XC90 presenteras på World of Volvo i Göteborg.

Från nervositet till banbrytande succé

När nya XC90 presenterades för världspressen i Spanien 2014 var det många som nervöst bet på naglarna. Nya XC90 skulle visa Volvos väg in i framtiden – men hur skulle den tas emot?

– Självklart var det nervöst, vi hade satsat otroligt mycket på den här bilen, säger Dennis Nobelius, som vid den här tiden var ansvarig för nya XC90.

Han fortsätter:
– Vi kunde dock andas ut, för responsen vi fick visade att vi satsat rätt. Framför oss hade vi världens mest kräsna motorjournalister, som inte drar sig för att säga vad de tycker. Men de älskade bilen. Vi fick fantastisk feedback på allt från körkänsla till design, vilket så klart var skönt efter allt slit och kämpande.

Den skandinaviska designen som i dag återfinns i alla nya Volvomodeller tar sig bland annat uttryck genom materialval och färger – men också genom att vara avskalad. Ett sådant exempel är den nya touchskärmen som lanserades med nya XC90.

– Det var ett djärvt beslut, berättar Dennis Nobelius. Ingen annan hade lyckats med en väl fungerande touchskärm. Många andra har liggande skärmar, men vi valde en stor, stående skärm där vi integrerade alla knappar och reglage, till och med klimatknapparna. Teamet lyckades också lägga in infraröd teknik så att skärmen kan användas även med handskar på, vilket är en klar fördel i nordiskt klimat. Sammantaget fick vi otroligt bra respons på skärmen.

Att nya XC90 blev en succé råder det inga tvivel om. Den första vågen av nya XC90 lanserades som en limiterad first edition om 1.927 bilar i slutet av 2014. Bilarna såldes online och tog slut på nolltid – långt innan köparna ens kunnat prova bilen.

En ny generation

I februari 2019 uppdaterades XC90 med en ny grill, nya fälgar och flera nya färger. Då presenterades också en ny serie drivlinor, som är mildhybrider och går under beteckningen B.

2024 får Volvos sjusitsiga laddhybrid en helt ny kostym. Nu lanseras nya XC90 med uppdateringar på nästan alla områden. Utvändigt har bilen en ny front, ny huv, nya strålkastare och baklampor med mörkare toning, samt en LED-signatur som knyter an till systern EX90. Dessutom introduceras en ny kulör – den vinröda Mulberry Red. Centerdisplayen har en större skärm och ett modernare gränssnitt. Även belysningen har förbättrats och bidrar till en ännu lyxigare känsla på natten.

– Nya XC90 utstrålar självförtroende, och varför skulle den inte göra det? Vårt hybridflaggskepp har varit en av våra mest sålda modeller i flera år och är fortfarande en favorit bland många kunder, sa Jim Rowan, vd för Volvo Cars, när bilen presenterades på World of Volvo i början av september 2024.

Ett arv som banar väg för framtiden

Den må ha varit sen på bollen, men man kan lugnt säga att Volvos första SUV tog igen förlorad tid och mer därtill. Den här bilen kombinerade säkerhet, hållbarhet och mångsidighet på ett sätt som satte en ny standard för SUV-segmentet. Dess arv fortsätter att påverka vår design än i dag och gör den till en sann ikon i Volvo Cars historia.

Med XC90 tog vi oss inte bara in på SUV-marknaden. Vi hjälpte till att bana väg för en säkrare och smartare framtid på vägarna. En resa som nu fortsätter med nya, helt elektriska Volvo EX90 som presenterades i november 2022. Bilen som är utformad att vara vår säkraste Volvo någonsin.

Fler nyheter

  • Öppen verkstad i Sörred

    För att inspirera unga välkomnade vi nyligen till Öppen verkstad hos Volvo Car Sörred för att ge dem en inblick i arbetet hos oss. Vi hoppas att dessa initiativ ska inspirera fler unga att välja en framtid inom motorbranschen och hjälpa oss att möta behovet av nya tekniker.

  • Allt ljus på EX90

    Välkommen till världen, Volvo EX90. Följ med till Los Angeles för att provköra Volvo Cars säkraste, tystaste och mest tekniskt avancerade bil någonsin. Det här är starten på en ny era.

  • Livesändning 90/90-dagen

    Den 4 september kl. 15:00 introducerar Volvo Cars en grundligt uppdaterad Volvo XC90 och uppmärksamma en viktig milstolpe i lanseringen av nya EX90. Och vem vet, kanske väntar en eller två överraskningar…

  • Vinnare av Marknadsfinalen i VISTA 2024

    Volvo Car Retail har vunnit den svenska Marknadsfinalen i VISTA 2024. I hård konkurrens stod vårt lag bestående av David Magnusson och Fredrik Stefansson från Volvo Car Sörred som segrare och har nu kvalat in till världsfinalen.