Fyra vanliga myter om elbilar
När priserna på bensin och diesel skenar är det dags att en gång för alla slå hål på fyra vanliga myter om elbilar.
TEXT: GUSTAF SJÖHOLM
Artikeln är från EDIT, ett magasin från Volvo Cars
Myt 1: Elbilar är för dyra att köpa
Ny teknologi är ofta dyrare i början och elbilsmarknaden följer samma utveckling. Men med ett allt större utbud av modeller är lägre instegspriser och fler förmånliga prenumerationserbjudanden att vänta. Volvo erbjuder en prisvärd version av helt elektriska Volvo XC40 med ett instegspris på 5 690 kronor/månad. Även Volvo C40 Recharge erbjuds i en framhjulsdriven version som börjar på 5 890 kr/månad.
Glöm inte att räkna på totalkostnaden. Inköpspriset är bara en del. Jämför man en helt elektrisk Volvo XC40 Recharge med mildhybridversionen XC40 B3 ser man att elbilen, trots ett högre inköpspris, är billigare att äga under en treårsperiod.
Myt 2: Det är krångligt att snabbladda
Det stämmer att det har varit – och till viss del fortfarande kan vara – snårigt att snabbladda. Olika leverantörer erbjuder egna appar som kräver att du knappar in dina kortuppgifter flera gånger. Alla som köper en elbil från Volvo erbjuds medlemskap i Plugsurfing som gör att man kan snabbladda hos de flesta stora leverantörer med ett och samma kort. All laddning samlas på en faktura. Du kan läsa mer om vad det kostar att ladda elbil här.
I Volvos helt elektriska modeller XC40 Recharge och C40 Recharge hjälper det integrerade Google-systemet dig att hitta snabbladdare längs din rutt. När du lägger till laddstationer i bilens navigation förvärmer bilen även batteriet, så att det bättre tar emot laddningen vid stationen. Glöm inte att snabbladdning ofta står för en mycket liten del av den totala laddningen. Majoriteten av laddningen görs hemma, på jobbet eller vid mataffären.
Myt 3: Jag måste köra jätteförsiktigt för att elen ska räcka
Många blir snabbt medvetna om elförbrukningen på sin elbil. I Volvos elbilar går det att enkelt följa elförbrukningen i realtid genom funktionen Räckviddsassistent samt ha koll på hur mycket hastighet, klimatreglering och körstil påverkar räckvidden. I vardagen, när du inte kör mer än några mil per dag, lär du knappast behöva oroa dig över att köra överdrivet ekonomiskt. Det blir snabbt till en vana att plugga in bilen i laddboxen på huset eller i laddstolpen på parkeringsplatsen, vilket innebär att du startar merparten av dina turer med fulladdad bil. Med så kallad “enpedalskörning” är det även lätt att anamma en behaglig och mjuk körstil – som på samma gång är ekonomisk.
Myt 4: Det är dyrt att köra elbil
I de flesta fall är det billigare att köra elbil i och med att elbilsägare i regel oftast laddar bilen hemma, på jobbet eller vid mataffären. Även om elpriser varierat mellan olika delar av Sverige, är det inte ovanligt att priset per mil vid hemmaladdning ligger mellan 2–3 kronor. Vid längre körsträckor kan du använda dig av en snabbladdare. Priserna hos snabbladdningsstationer är högre än vid hemmaladdning, men kostnaden är betydligt lägre än att tanka bilen med bensin eller diesel.
Vad kostar det att ladda en elbil?
Hur mycket "drar" egentligen en elbil? Är det bättre och billigare att ladda hemma eller på stan? Här försöker vi reda ut en del frågetecken.
Fler nyheter
-
Regeringen ger besked i frågan om klimatbonus
Vi summerar de ändringar som görs av Bonus malus-systemet som omfattar klimatbonusbilar och som kommunicerades av Regeringen den 10 juni.
-
C40 Recharge tilldelas fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester
Helt elektriska Volvo C40 Recharge har tilldelats fem stjärnor för säkerhet i Euro NCAP:s tester 2022 och gör därmed sina syskon i vårt modellprogram sällskap som en av de säkraste bilarna på vägarna.
-
Förenklad publik laddning genom ny app-integration
Volvo-förare har nu tillgång till över 270 000 laddningspunkter över hela Europa genom en enkel knapptryckning efter integreringen av Plugsurfing-plattformen direkt i Volvo Cars-appen.
-
Sverigefavorit i toppform
Sveriges just nu mest registrerade bil Volvo XC40 har blivit ännu bättre. Edit var nyfiken på senaste upplagan av Volvo XC40 och tog ett snack med Emma Berntsson, kommersiell projektledare på Volvo Cars.